‹ Molde kommunes hjemmeside
A A A

Høring/Oppstart

Molde2040 Mørk etikett
For uttale i perioden: 20. februar 2015 - 04. mars 2015
Høring/Oppstart Tips en venn Skriv ut

Arealplan fra Strande til Aukra grense

Molde 2040: Sentrumsutvikling
Vi trenger folk i sentrum! Mennesker som bor, spiser, handler og oppholder seg i sentrum er helt avgjørende for at Molde skal være en attraktiv by for kommunens og regionens innbyggere. Men hva skal til for at Molde sentrum oppleves mer urbant?  

Sjøfronten
Molde må i større grad vendes mot sjøen og fjella. Sjøfronten er under prosjektering og skissser til hvordan sjøfronten er tenkt finner du nedenfor. 
Men hva bør tilbys av aktivitet her for å trekke folk til området?

Plassen
Plassen er blitt Molde og regionens nye kulturelle møteplass, men bør vi disponere uteområdene bedre? Hva bør dette arealet isåfall fylle med?

Boliger
Bør vi ha flere boliger i sentrum, og i såfall hvor bør de være?

Sentrum og kjøpesentrene
Bør det gjøres grep for bedre å binde sammen sentrum med kjøpesentrene i Lingedalen? I såfall, hvilke?

Sentrum og forbindelsen mot Molde idrettspark
Området ved Molde idrettspark skal utvikles. Her er det muligheter for ulike typer boliger, idrettsaktivitet osv. Hvordan kan vi sikre god forbindelse mellom sentrum og dette området?

 

Trykk på "Min uttalelse til planen" og send inn dine forslag!

 


Høringsperioden er nå avsluttet, det er derfor ikke lengre mulig å gi uttale på denne planen.


Uttale til saken


Uttalen blir synlig nedenfor og uttalelser som gjelder Molde kommune sine plansaker registres i kommunens sak- og arkivsystem. Uttalelser som inneholder sjikane og personangrep vil bli slettet.

  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Bysykler
    Gågater
    Sykkelmotorvei
    Bybane
    Bypark ved dagens busstasjon
    Utbygging på Bolsønes
    Fortsette den planlagte utbyggingen på sjøsiden
    Ishall
    Bypark

    Det meste som kan løfte byen til et annet nivå er allerede nevnt.

    Om dette blir bakt inn i Moldes framtidsplaner, og legges til rette for å gjennomføres, så er jeg nok ikke alene om å glede meg til å flytte hjem etter endt utdanning.

    2015-03-04 23:55:38
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Jobb videre med sjø fronten, fyll ut og få på plass gjestebrygge nedenfor torget.
    Steng den for trafikk og lag en bred gågate
    fra seilet til moloen ved politiet.
    Gjør plass for boder og små nisjebutikker mellom dagens sjøfront og bryggekanten.
    Tilrettelegg for pølseselgere og fisketorg
    Evt bygg et hesteskoformet havnebasseng med en blanding av boliger og forretninger rundt.

    Tenk alternativ ved dagens bussholdeplass
    "Ring"bussene trenger ikke noe annet enn en holdeplass i storgata. Ta fra parkeringsplassene langs storgata, løsning for tapte plasser;
    Lag en etasje med parkering på bakkeplan og bruk fantasien til å lage noe over.
    Boliger eller ting av annen bruksverdi som amfi, grøntområde, byhistorie og turistinfo på skjermer og plaketter, triksesykkelpark, ute-yoga, isbane..

    Steng området rundt plassen for trafikk, få større uteserveringer inne på området og lag litt park ut av området med benker, fontener og roser.
    Vi må lage et skikkelig turistområde og vise at vi faktisk er rosenes by!

    Bedre skilting til severdigheter mtp turister

    Boliger kan vi ha langs stranda fra moloen ved politiet til småbåthavna på Retiro. 3-4 etasjes boligblokker med mye luft i mellom og en og annen signatur"skyskraper"
    Tilby dagens forretninger ny tomt i Årødalen.

    Sentrum og kjøpesentrene vil på sikt gli inn i hverandre med promenade langs sjøsiden, sykkelveger på høyde med frænavegen og nede mot sjøen.
    Her kan det også gjøres noe for å binde de sammen enten via romsdalsgata-fabrikkvegen eller via romsdalsgata-fannestrandvegen.

    Bysykler

    Molde idrettspark bør være molde og omegns gigasatsing.
    Lag et kjempeområde med leiligheter i toppetasjen(e) over idretts- og brukshaller.
    Få på plass ishall med innendørs hockeybane, lengdeløpsbane, helårs-løpedekke og tennis.
    Bygg håndballbane som er godkjent for toppserien,
    få inn lokaler for idrettsrelaterte skoler, kontorlokaler til idrettsleger, ergo- fysio- og andre terapeuter, bygg flerbrukshall til diverse kampsport, bygg egen turnhall med tribune,
    rullebretthall, skytterhall osv.
    Åpne områder ute til trening, tennis, håndball og isbane som i dag
    Samle idretten og skap et av norges fremste miljøer på trening/trim og slitasje/idrettsskader.

    Bygg flere etasjes parkeringsanlegg på dagens parkeringsplass ved gravlunden.
    Ut mot Idrettsvegen kan molde park- og bydrift ha lokaler med garasjeanlegg som de har i dag.

    2015-03-04 23:51:35
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Bilfritt sentrum. Gågate både i storgata og langs sjøen.

    Public square både foran Plassen og på dagens bussholdeplass hadde tilført noe særegent for norske byer. Typisk oss moldensere å tro vi er så kontinentale har jeg fått høre fra trønderkolleger, så da kan vi jo like godt bygge sånn også.

    Ellers henger jeg meg på "ny bydel" på Bolsønes. Bygårder med næringsliv og leiligheter der ville tilført mer liv i dagens sentrum. Det er ca ti tråkk på en bysykkel, så er man i sentrum for å møtes på kafé.

    Ting byen mangler av fritidstilbud ellers, som for eksempel øl-bryggebutikk og cageball, vil lettere bli satset på om det bor flere potensielle kunder i sentrum. Også tilbud utenfor byen, som paintball og en gjenoppstått go-cartbane, vil nyte godt av et levende sentrum. Liv i sentrum skaper sosiale bånd og en puls byen trenger (min påstand).


    Men om byen skulle satse på å tilrettelegge for noe den virkelig mangler av tilbud per dags dato, burde det først og fremst være en ishall. Ballsport er ikke for alle. Og med tiden vil det da vokse frem et nytt idrettsmiljø blant folk som kanskje ikke har noe spesielt engasjement til dagens idrettstilbud. Både barn og voksne. Forhåpentligvis også et Moldelag i hockey-ligaen. Sleng på en innendørs løpebane under den, ala Bislett, så kommer jeg flyttende så snart det blir barn på vei.


    Snakkes forhåpentligvis snart Molde.

    2015-03-04 01:38:13
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Utnytt sjøfronten

    - Lag en attraktiv sjøpromenade, gjerne fra kringstadbukta til retiro.
    - Flytt sjøgrensen ved å fylle ut havnebassenget
    Den fineste sjøfronten vi har er ved stadion/løkta, bruk de som mal for videre arbeid med pene murer og flotte trebrygger
    - Bli inspirert av fisketorg
    - Fjern dockside sin uteservering fra piren ( evt bygg en tilsvarende pir ) slik at byen borgere igjen kan sitte der å kose seg på finværsdager med reker fra båten
    - Gjestebrygge mellom hurtigbåtkaia og storkaia
    - Sett opp et bygg til resturant eller lignede med stor takterrasse og uteservering på sommeren.


    Plassen

    - Steng området for trafikk
    Dette for å åpne området mere og gi gårdeierne mulighet for å vende seg den veien også
    - Gi området et lite løft med noen roser og andre innslag av grønt


    Generelt

    -Bygg for alternative idretter som f.eks skateboard-område, ishall/curlinghall - skøyter og ishockey ( kan kombineres med helårs tennis )

    -Se om det er mulig å tilrettelegge for å få studentene bosatt mere bynært

    -Lag gode sykkelveger

    -Få ned biltrafikken i sentrum
    Ta til vettet og ikke dra E39 gjennom Molde by!

    2015-03-04 01:26:39
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    - Moldes sjøfront er unik. Skap aktiviteter som benytter sjøen, for eksempel bynært fiskeoppdrett med fisk-din-egen-middag mot betaling (fisken kan tilberedes av en restaurant, på Hurtigruten (!), eller hjemme). Lag foringsautomater hvor folk betaler for mat som de gir fisken. Lag lakseskue. Utnytt Moldeelva sammen med dette, dykke med delfiner er velkjent, hva med dykke med laks?
    - Snu fiskebutikken på bussholdeplassen mot sjøen. Lag fisketorg med levende fisk. Slipp til andre fiskehandlere og fiskebåter i samme område (flytt fiskeren ved Løkta)
    - Lag en attraktiv sjøpromenade.
    - Gjør Storgata om til ”Sambruksområde” (Shared Space) men hvor kun kollektivtrafikk o.l. kan kjøre.
    - La det være mulig å gå tørrskodd i størst mulig del av området fra parkeringstunellen, langs Storgata, og langs sjøpromenaden. Bruk takutspring og enkle tak (a la sykkelstativtakene v/Høgskolen: luftige og lite synlige).
    - Gjør det attraktivt å gå/sykle mellom Sentrum, Roseby og Molde Storsenter. For eksempel ny gangbar trase fra sentrum til Roseby langs Moldeelva så langt som mulig før gangveien føres til Roseby, og fra Molde Storsenter til sentrum med sjøpromenade. Gjør det slik at alle finner frem – også turister. Tilrettelegg med serveringssteder og aktivitetsområder mellom sentrene.

    2015-03-03 23:12:17
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Få vekk den stygge pizzabutikken på torget, flytt den inn på det gamle turistkontoret og lag en fin plass, kanskje med litt senkning slik at det kan vannes om vinteren og bruke som skjøytebane

    Kjøp tilbake Retiro til kommunen som i Gjavle kommune. Lag aksjedeler slik at Moldensere kan kjøpe en andel symbolsk. Lei ut lokalet til selskaper, det er det mangelvare i Molde. Til kulturrrangement, konserter, kunstutstilinger, dansegruppe. Elles få vekk den stygge pizza butikken på torget, flytt den inn på det gamle turistkontoret og lag en fin plass, kanskje med litt senkning slik at det kan vannes om vinteren og bruke som skjøyte bane

    Kjøp tilbake Retiro til kommunen som i Gjavle kommune. Lag aksjedeler slik at Moldensere kan kjøpe en andel symbolsk. http://sv.wikipedia.org/wiki/Engeltofta

    Bygg ut sjøsiden så vi slipper å sitte med ryggen til vakre fjorden vår.
    SE til Drammen hvor man har fått til en renovering av hele elva.


    Bygg ut sjøsiden så vi slipper å sitte med ryggen til vakre fjorden vår

    2015-03-03 20:51:08
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Molde 2040 - sentrumsutvikling

    Boliger
    Flere boliger i sentrum vil helt sikkert bidra til mer folkeliv i byen, også på ettermiddag og kveld men det forutsetter etablering av offentlige møtesteder så vel ute som inne.
    Flere boliger kan etableres ved fortetting og sanering der dette er hensiktsmessig. Flere lavblokkhus kan fungere godt som boligmasse i byen men det er viktig å begrense høyde og tetthet slik at sol slipper ned til menneskene som skal bo og ferdes i byen. Storgata er i dag nærmest å betrakte som en skyggedal når man registrerer hvor lite sol som slipper inn formiddag og ettermiddag og særlig i årstider når solbanen ligger lavt.

    Havnemiljø
    Utsikt og nærkontakt til fjord og fjell er blant de aller flotteste kvalitetene med å bo i Molde. Kaianleggene og arealene langs sjølinjen representerer i dag byens bakgård der attraktive arealer i alt for stor grad fungerer som bilparkering og ingenmannsland. Det er ikke bilen men mennesker som har glede av sjøluft og utsikt og som kan nyte solstrålene langs kaikanten.
    Sjøfronten som alle ser frem til kan bli en veldig attraktiv del av bybildet hvis det bygges ut med tanke på at mennesker skal trives og finne det attraktivt å besøke bysentrum i Molde. Gjennomgangstrafikk og bilparkering langs sjøfronten må bli tabu i fremtiden. Er veldig skeptisk til mer utfylling av havnebassenget. Ta en befaring med båt langs strandlinjen fra Legrovika til Kapp Klara og se hvor skjemmende og direkte stygg noen av de eksisterende fyllingene er blitt.
    Skal det fylles ut bør dette gjøres i henhold til en ide om å skape en sjøfront som er i tråd med arkitektkonkurransen fra 2003. Ett område der folk ønsker å ferdes og møtes. Det er viktig å utvikle ett havnemiljø med pirer og kaianlegg og med tilretteleggelse for småbåter og båttrafikk som knytter byen til fjorden og som bidrar til å skape ett pulserende maritimt miljø. Det er mange flotte eksempler på dette rundt om i landet.
    Båthavna med badeplassen på Retiro og strandlinjen på Lubbenes er ett flott friområde som må ivaretas. Retiroskogen bør utvikles som park og grøntområde og knyttes sammen med badestranda og båthavna med kulvert eller gangbru over Fannestrandsvegen. Det er svært viktig å ivareta og utvikle friområdene i denne bydelen.

    Transportsystemer i sentrum
    Man kan ikke skape attraktive bysentrum og boligområder uten tanke på trafikkforholdene. Et skikkelig utbygd og velfungerende sykkelvegnett kan bli et viktig transport- og trivselselement. Tilrettelegging for økt sykkelbruk må prioriteres vesentlig mer enn det som er gjort frem til i dag.
    Det blir svært negativt å legge E39 i dagen gjennom sentrum. Det gjelder også for strekningen Glamox til Legrovika. Her finnes det arealer til å utvikle både friområder og boligområder hvis ikke E39 kommer og utelukker denne muligheten.
    Fremtidens trafikkutfordringer vil i stor grad ha sin årsak i at alle vil kjøre privatbil inn i byene og forventer at alt skal ligge til rette for å parkere overalt. Løsningen må bli å etablere parkeringsanlegg utenfor byen og kollektivtransport videre inn til sentrum. Det nye fellessykehuset på Hjelset vil generere en god del trafikk i tillegg til arbeidspendling til og fra sentrum. Hvis det bygges en bybane fra Mordal i vest til Kleive i øst, med parkeringsanlegg på Mordal og på Hjelset og Årø, så vil et slikt transportsystem betjene en stor del av både sykehustrafikken og arbeidspendlingen.
    En fremtidig bybane i kombinasjon med Sekkfast ville ha vært den beste løsningen for å motvirke fremtidige trafikkproblemer i Molde by.

    2015-03-03 13:48:31
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Vanskelig å spå så langt frem som 2040, men forhåpentligvis har vi bedre kollektivtransport enn buss innen da.

    Men allerede innen 2020 burde vi kunne ha:

    Bilfritt sentrum. Heng på utviklingen.

    Boliger (bygårder i tre-fire etasjer) fra grand fiære til Retiro.

    Underjordiske ganger (med rullebånd?) mellom Lingedalen og sentrum

    Surfe-elv, som i Munchen.

    Sjø-promenade som planlagt.


    Håper også vi får en større høyskole, med enda flere tilflyttende studenter.

    2015-03-02 20:57:30
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Tydelig at sentrum engasjerer meget mer enn grøntområder. Her var det allerede mange gode innspill.

    Mindre leiligheter, så ungdommen kommer seg inn i sentrum tror jeg er et godt poeng. Like så at man får sentrum bilfritt (selvsagt).

    Man kunne helt klart ha flere tilbud i sentrum i form av aktiviteter, men jeg tror det menneskelige er viktigst. At man trives i sentrum. At man drar dit for å være sosial. De små koselige stedene, som Fole Godt, er viktig. Sånne steder er samlepunkt uansett hvilke byer man drar til. Steder som tilbyr quiz, brettspill, ølutvalg, shuffelboard, fotballkamp på tv. Ting som gjør at man drar for å møte venner. Men da må det være fristende å dra til sentrum. Det må være lettvint. Et godt kollektivtilbud. Lite trafikk. Grøntarealer. Rent, dvs nok søppelbøtter. Nok sitteplasser ute om sommeren. Sykkelparkering.
    Ikke deprimerende slitte fasader å se på. Og ikke minst at det er andre på egen alder der. At det er liv.

    Det må være liv. Man burde i mine øyne få studentene inn til sentrum. Men selv jeg, en danske i Stockholm, har klart å få med seg at det tvert imot skal satses på å bygge enda mer der ute ved de andre nye studentblokkene. Vel, de må integreres! Jeg kan ikke komme på noen andre byer som stuer vekk en så stor ressurs som studenter er. De kan holde liv i en by nærmest alene. En bedre løsning må til i fremtiden. Skjær en trikkelinje gjennom hele byen, som får alle til sentrum. Ett eller annet.

    Ellers synes jeg Molde sentrum burde vokse østover. Bygårder og folk til fordel for industri og handel, hele veien til Retiro.

    Få inn et vitenskapmuseum til barn. Bryggeributikk til mor og far. Kleskjeder som nå mangler. Platebutikker og juicebarer. Isbåt (legger ved bilde nedenfor). Takrestaurant på et nytt høyhus i den nye bydelen på Bolsønes. Utendørs sjøbad. Bysykler. Sanntidssystem for buss. ISHALL. Stolheiser fra sentrum til Idrettens hus. Gondol for turister opp til utsikten.

    Det er kort sagt mye små ting man kan gjøre for å gi byen et løft, de fleste realistisk gjennomførbare i løpet av nær fremtid, om viljen er der. Men om man skal planlegge de store trekkene for fremtiden, tror jeg det for sentrums del vil være å fase ut bilen, gjøre seg grønn og lekker, tilby små leiligheter i et utvidet og nybygget sentrum, øst for dagens. Og et par skikkelige sentrumsnære byparker.

    Man kan ha bodd i så mange storbyer man bare vil; Det er ikke til å komme utenom at det er hverdagen som styrer uansett hvor man bor. Det må man huske. Man har sine stamsteder. En koselig kafé, en park, noen fotballbaner, osv. Det er "alt" man trenger, satt på spissen. Alt utifra interesser selvsagt. Men nærområdet er uansett det som er viktig. At man trives der. Molde kan kanskje ikke ha 10 forskjellige tilbud til alt. Men om dere har ett kvalitetstilbud for nesten alt, så er det mer enn bra nok. Jeg må innrømme at jeg ble positivt overrasket når jeg forrige sommer kunne spise sushi i Molde for første gang. På et kjøpesenter riktignok, men det er fremdeles et steg i riktig retning. Man må ha sånne tilbud om man skal konkurrere med større byer om de unge voksne. Jeg håper flere tør å prøve seg med å starte noe nytt, og at folk benytter seg av tilbudet. Om flere bor i sentrum, vil også flere små aktører kunne klare seg. All ære også til de som startet crossfit-senter nå nylig. Det er også noe man bør kunne tilby nå til dags. Stå på Molde, jeg tror dere vil klare dere kjempebra. Bare husk å flørte med studentene. En småby trenger alle for å bli større.

    2015-02-27 02:39:03
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Sentrum bør leggast opp til at både unge og gamle kan ha fellesrom. Særskilt er det potensiale for å bruke området framfor Rådhuset og ned mot kaia til dette. Og dersom sentrum hadde vore gågate hadde dette auka potensialet enda meir. Kva med å bli inspirert av området ned mot Aker brygge med utstillingar av ymse slag, gjerne tenkt saman med aktiviteten på Plassen? Då hadde ein knytt Plassen endå tettare på sentrum og ein kunne fått synergieffektar begge stader. Området rundt Hurtigrutekaia /turistbåtar er også for dårleg utnytta. Her burde det t.d. ha vore utsal av lokalproduksjon (både handtverk og mat - kortreist og reklame for området). Kva er særkilt med dette området? Både geologisk, klima, natur , historie på norsk, engelsk og tysk. Kanskje det kunne ha vore skjermar med utklipp/film frå området, teateret, jazzen osv. som stod og gjekk? Det MÅ skiltast betre (både for turistar og befolkninga elles) til museet og andre severdigheiter. I dag ser det ut til at mange turistar på meiningslaus vandring i byen. Elles burde de t.d. arrangert grûndercamp el.l. der ungdommen fekk høve til å kome med idear for kva ein kunne ha gjort i sentrum (det gjeld elles alle dei andre temaene de har tatt fram her).

    2015-02-26 18:33:10
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Klart vi trenger flere boliger i sentrum! Men, når det er sagt, bør man også tenke på hvilken type boliger dette skal være. Det vi vet fra andre byer er at det ofte er unge mennesker som vil være sentrumsnære. I dag bygges det for store og dyre leiligheter til at dette kan være en realitet. Det bygges heller ikke utleieboliger i stor nok grad i de sentrumsnære områder.
    Det ble på møtet i går kveld klart at veldig få vil flytte markagrensa. Molde er en by som er vanskelig å utvikle i høyden, nettopp på grunn av at alle vil ha utsikt samt byens form og markagrense gjør dette vanskelig. Noe kan man nok fortette, men det vil også i fremtiden være andre behov.
    Det er også slik at man er genuint opptatt av å beholde nærheten til naturen, slik man har i dag. Det er heller ikke slik at barnefamilier ønsker nødvendigvis å bo i byen, men i nærheten av byen.
    Nettopp derfor er det naturlig å utvikle det man allerede har begynt på, Årølia. Der ligger det masse flott utsiktstomter fortsatt, hvor man godt kan bygge småhusbebyggelse, rekkehus, terrassehus, eneboliger. Dette er et område for det meste og dette bør benyttes! Det er 15 minutter å sykle til byen, 5 min å kjøre. Sykehuset vil bli bygget litt lengre ut og Årølia vil derfor være et attraktivt sted å bygge. Midt i mellom sykehus og byen!. Det er også nære til marka, som ligger rett bak oss - store muligheter for å videreutvikle sykkelstier og å lage lysløyper rett opp til Skaret Skisenter. Marka kan brukes på mange måter - det f.eks ikke langt fra Årlia til Lønsetfjellet.
    Barnehage er på plass, ringbussen er på plass, flyplassen ligger like ved og byen er rett rundt hjørnet. Det er planlagt skole og butikker her, Årø Næringspark er på vei - kort sagt, lar man sjansen til å regulere resten av Årølia gå fra seg nå, vil det være katastrofe!

    2015-02-26 10:23:27
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Ja vi trenger flere boliger nær sentrum (kort gåavstand). Men det bør løses slik at disse ikke skygger for eller ellers gjør sentrum trangere enn det er.

    Ellers er det ganske enkelt en grunn til at folk ikke er i sentrum. Det skjer jo ingenting der. Tiden da folk var fornøyd med en Kino og ett par forestillinger på det lokale teateret er over.

    Man kan jo f.eks. se hvor sykt populære popvit foredragene til biblioteket er. Vi trenger mer slikt i byen.

    2015-02-25 07:50:38
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    SJØFRONTEN:

    Fyll ut havnebassenget, lag trebrygge ut mot sjøen med muligheter for småbutikker, kaféer, isboder, pølsemakere, fiskeselgere o.l mellom sjøen og dagens eksisterende eiendomsmasse.
    Ingen bilvei eller sykkelvei, her skal ting gå i lavt tempo

    Gi piren tilbake til folket, så kan ungdommen spise is og jordbær mens de eldre nyter reker rett fra posen som i tidligere tider på finværsdagene

    Ta bjørsetsaga inn under tanken om sentrumsutvikling selv om det er mer byutvikling. Lag området noe ala retiro, men legg til rette for mer enn kun bading og grilling.
    Lag en egen sone/del for bobilturister, tilrettelegg for inn/utslipp av kajakkpadlere, sandvolleyballbane, rullebrett/triksesykkel-park av betong, amfi for teater/konsert og andre sommeraktiviteter.

    Lag strandpromenade fra det kommende prosjektet grand fjære til den nye aktivitetsplassen på området til bjørsetsaga.

    -Ny sti fra saga til seilet der den går inn i dagens promenade fra seilet via stadion. Fortsett nedenfør løkta og rett fram til NRK-bygget på storkaia hvor den legges ytterst på den nye sjøsiden bort til politihuset. Når møreaksen står klar og fergeleiet legges ned føres den videre fra moloen v/ politiet til grand fjære.
    På sikt kan den kanskje gå helt til småbåthavna og retiro


    PLASSEN:

    Steng området for biltrafikk annet enn varelevering og taxi.
    Tilrettelegg for fortauskaféer, sett opp en fontene og lag et lite grøntareal.

    BOLIGER

    Om/når Lundavang blir frigjort kan man legge til rette for bebyggelse med høy tetthet/blokkbebyggelse

    SENTRUM/KJØPESENTRA

    Vær stormannsgal, lag et parkeringshus under banehaugskogen-området med utganger mot roseby, storsenteret og sentrum/romsdalsgata.
    Da kan alle bevege seg tørrskodd mellom alt.

    2015-02-24 22:44:27
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    At havnesiden er fokusområde er bra. Mitt innspill er at man må ikke glemme å utvikle videre det området man har foran Plassen. Dette området er mer beskyttet mot det dominerende vær som regjerer på havnesiden. Hva med å gjøre området bilfritt og gi mulighet for flere kafeer og butikker til å etableres seg inn mot Plassen og kanskje gjøre uteområdene til en park som benyttes mer av familier? Barn kan leke og kanskje det er plass til grøntReal og fontene. En tilsvarende plass har Hobart i sin Salamanca Square. En by i Tasmania med lignende vær som Molde. Salamanca Square har også et signalbygg med tilsvarende funksjoner som plassen, men bilfritt, grønt og mange spisesteder og et bra sted for turistbutikker. http://m.themercury.com.au/entertainment/salamanca-square-proves-to-be-as-good-as-gold-for-the-silver-screen/story-fnj3tycr-1226778317209

    2015-02-24 16:24:59
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Støtter tanken om utfylling av fjorden nedenfor torget i området Storkaia-Brunvoll. Legg en bilveg og gangveg ytterst slik at Storgata avlastes. Behold et rundt havnebasseng nedenfor torget, slik at nærheten til sjøen beholdes og lag ei lita bru ut mot fjorden der bilvegen blir lagt. Bruk så det store arealet man får til småhus for servering turisme/butikker (Hva tilbyr vel vi cruiseturistene i dag), lekeområde for barna! og en fast utescene.
    På utsiden må vi jo ha trekai og kanskje også anløp for hurtigbåten.
    En slik fylling vil gi sentrum en viktig utstrekning i bredden, og bryte opp fasaden mot sjøen på en fin måte. Fyllmasse ser det i alle fall ut til at det kan bli tilgang til fremover.

    2015-02-24 10:09:01
    [Svar]
  • Molde 2040: Sentrumsutvikling

    Jeg håper noen av planleggerne på møtet kan si noe om mulighetene til å gjøre Molde sentrum til noe mer enn det mange "nøytrale" sier når de er på besøk: "Sentrum er jo bare en rekke med vegkryss. Uten mer urbant preg enn et hvilket som helst bygdesenter." Fortetting av sentrum, med plass for mennesker og møteplasser, er vanskelig slik byen er utformet. Og det blir ikke flere byrom av seg selv ved fortetting, snarere tvert imot.
    Sentrum - mellom Seilet og ferjekaia må utvides!
    Hva om massen som tas ut ved utgravingen av by-tunnelen brukes til utfylling mellom Storkaia og Ferjekaia? Det er med godt resultat gjort mye utfyllingsarbeid øst for sentrum, så hvorfor ikke gjøre det sentralt også? Da kan f.eks. Havnegata gjøres til byens nederste gate for (begrenset) biltrafikk, med en lav husrekke på sørsida.(Samtidig blir byen "urbanisert", med kvartaler! i sentrum.) Husrekka kan få små butikker mot nord, og bl.a. sørvis- og serveringssteder mot sør.
    Der får sentrum en langsgående "strandpromenade" med benker og god plass til gående og syklende.
    På utsiden kan det lages et stort grøntanlegg med stor, belyst fontene, utescene, fine stier og hyggelig møteplasser med benker og bord. Aktivitetsområder for alle og lekeplasser til barn - noe som savnes i sentrum. Kanskje det til og med kan lages en gjestehavn i le på østsiden når fergekaia forsvinner? Hurtigbåten til Vestnes kan også gli inn i det området.
    Med by-tunnel (ikke for E 39! - den må gå gjennom Tussen), og resten av gjennomgangstrafikken (med meget lav fartsgrense og akseltrykk) i Øvre veg/Sandvegen, kan byen gjøres bilfri. Bortsett fra busser og taxi (som ordføreren nevnte i RB for noen dager siden), adkomst og parkering for funksjonshemmede, og varelevering i faste tidsrom. Med parkeringstunnelen, og nye parkeringshus på begge sider - med god bussforbindelse til sentrum - kan byen få et godt miljø for alle aldergrupper, og også bli en handelsmagnet for regionen. I tillegg til å få en utstrakt, positiv omtale, og bli et turistmål. Her snakker vi bolyst!
    Noen som tar ballen?
    Gjerne i gruppearbeidet på Rådhuset på onsdag kveld også!

    2015-02-23 16:53:27
    [Svar]
    • Re: Molde 2040: Sentrumsutvikling

      Jeg har fått noen spørsmål om "Hva med planene som allerede ligger der, bl.a. om Sjøfronten?"
      Til det svarer jeg:
      Det må være mulig å tenke på nytt når forutsetningene endrer seg. Planene ble lagt før by-tunnelen ble bestemt.(Så vidt jeg vet.) Og dermed uten at de store mengdene masse ble tatt med i mulighetsvurderingene.
      Det er derfor jeg legger inn utfylling av sentrum. Det åpner for nye muligheter.
      Håper noen kan si mer om dette på møtet på onsdag, med åpent sinn og uten fordommer.
      Vi må tenke nytt, og framover.

      2015-02-23 17:29:43
Ønsker du at din uttale ikke skal vises på denne nettsiden?

Huk av i boksen «Send skjult uttale» og fyll ut skjemaet under